categorie Schilderijen
kunstenaar Frans van Hienen
Frans van Hienen is een bekend en gewaardeerd fijnschilder en representant van de zogenaamde Nieuwe Utrechtse School (fantastisch of magisch realisme). Zijn vroegste werken in de jaren 70 waren vaak etsen, pentekeningen en gouaches met surrealistische afbeeldingen van voornamelijk mensen en dieren, heel detaillistisch weergegeven. Deze werkwijze, waarin objecten tot in het kleinste detail zijn afgebeeld, wordt één van van de belangrijkste kenmerken van zijn oeuvre als fijn-schilder. Frans begon in deze periode ook gebruik te maken van olie-verf (nooit acryl) voor het vervaardigen van miniaturen op doek en paneel.
Vanaf 1979 zien we de invloeden van Japanse kunst in zijn werk. In een stijl die zo karakteristiek is voor hem, tonen zijn olieverf-schilderijen, waarin vaak bladzilver en bladgoud zijn verwerkt, nauw-keurige afbeeldingen van Nō-maskers, kimono’s en (half)naakte Japanse vrouwen met dieren, geplaatst in een non-realistische omgeving. Voor zijn latere werk, vanaf 1990, maakt Frans zijn eigen gewreven olieverf en hars-olieverf, in combinatie met vooral oude kleurpigmenten (zoals lapis lazuli en koperoxide), waardoor een briljant coloriet ontstaat. In deze schilderijen zien we nu nieuwe thema’s en elementen uit andere, vooral oude, Middellandse-Zee- culturen, vaak in combinatie met bijbelse of mythologische figuren. In de meest recente werken van hem komt het gebruik van pastel en mengtechnieken (mixed media) vaker voor. Onder andere worden collages met bijvoorbeeld naaktfiguren gemaakt, die digitaal worden verwerkt tot hoog-kwaliteit giclée prints.
Frans van Hienen
Mauvais augure
Waarde
€ 2.500,-Conditie
In goede staat
Techniek
Olieverf op linnen
Afmetingen
Conditie
In goede staat
Techniek
Olieverf op linnen
Afmetingen
categorie Schilderijen
kunstenaar Frans van Hienen
Frans van Hienen is een bekend en gewaardeerd fijnschilder en representant van de zogenaamde Nieuwe Utrechtse School (fantastisch of magisch realisme). Zijn vroegste werken in de jaren 70 waren vaak etsen, pentekeningen en gouaches met surrealistische afbeeldingen van voornamelijk mensen en dieren, heel detaillistisch weergegeven. Deze werkwijze, waarin objecten tot in het kleinste detail zijn afgebeeld, wordt één van van de belangrijkste kenmerken van zijn oeuvre als fijn-schilder. Frans begon in deze periode ook gebruik te maken van olie-verf (nooit acryl) voor het vervaardigen van miniaturen op doek en paneel.
Vanaf 1979 zien we de invloeden van Japanse kunst in zijn werk. In een stijl die zo karakteristiek is voor hem, tonen zijn olieverf-schilderijen, waarin vaak bladzilver en bladgoud zijn verwerkt, nauw-keurige afbeeldingen van Nō-maskers, kimono’s en (half)naakte Japanse vrouwen met dieren, geplaatst in een non-realistische omgeving. Voor zijn latere werk, vanaf 1990, maakt Frans zijn eigen gewreven olieverf en hars-olieverf, in combinatie met vooral oude kleurpigmenten (zoals lapis lazuli en koperoxide), waardoor een briljant coloriet ontstaat. In deze schilderijen zien we nu nieuwe thema’s en elementen uit andere, vooral oude, Middellandse-Zee- culturen, vaak in combinatie met bijbelse of mythologische figuren. In de meest recente werken van hem komt het gebruik van pastel en mengtechnieken (mixed media) vaker voor. Onder andere worden collages met bijvoorbeeld naaktfiguren gemaakt, die digitaal worden verwerkt tot hoog-kwaliteit giclée prints.