categorie Schilderijen
kunstenaar Maya Kulenovic
Maya Kulenovic (1975, Sarajevo, Bosnië en Herzegovina) woont en werkt in Toronto, Canada.
Al van jongs af aan werd Kulenovic geraakt door de landschappen van Rembrandt. Daar kon ze als kind al uren naar kijken. Ze was verwonderd over het licht in de landschappen en de wijze waarop Rembrandt haar favoriete weersomstandigheden schilderde. De verwantschap tussen beide kunstenaars, met name in hun lichtbehandeling, is ook in Kulenovic’ recente schilderijen duidelijk.
Haar inspiratiebronnen reiken ver: van Rembrandt en 19e eeuwse daguerrotype fotografie, beelden van beschadigde films, Griekse beelden, Romeinse maskers, oude architectuur uit het Midden Oosten tot vroege Amerikaanse documentaire fotografie en film. Inspiratie haalt de kunstenaar ook uit Oost Aziatische inkttekeningen, de tekeningen van Leonardo en de etsen van Goya, de luchten van Turner, de foto’s van Eugene Atget en Margaret Bourke-White en de 20e eeuwse schilders Francis Bacon, Lucian Freud, Paula Rego en Marlene Dumas.
Door deze kunstenaars geïnspireerd heeft ze haar eigen unieke stijl gecreëerd, omschreven als ‘anders dan elke andere kunstenaar van haar generatie’. Haar gelaagde olieverf schilderijen, soms bijna doorschijnend, getuigen van uitzonderlijke beheersing van deze schildertechniek.
Kulenovic wil met haar schilderijen geen verhaal vertellen of de gevoelens van de beschouwer in een bepaalde richting sturen. Haar schilderijen weerspiegelen een subtiele maar onbestemde gemoedstoestand: het zijn ‘spiegels van de ziel’.
Maya Kulenovic
His Fathers Son
Waarde
€ 4.250,-Conditie
In perfecte staat
Techniek
Olieverf op linnen
Afmetingen
Conditie
In perfecte staat
Techniek
Olieverf op linnen
Afmetingen
categorie Schilderijen
kunstenaar Maya Kulenovic
Maya Kulenovic (1975, Sarajevo, Bosnië en Herzegovina) woont en werkt in Toronto, Canada.
Al van jongs af aan werd Kulenovic geraakt door de landschappen van Rembrandt. Daar kon ze als kind al uren naar kijken. Ze was verwonderd over het licht in de landschappen en de wijze waarop Rembrandt haar favoriete weersomstandigheden schilderde. De verwantschap tussen beide kunstenaars, met name in hun lichtbehandeling, is ook in Kulenovic’ recente schilderijen duidelijk.
Haar inspiratiebronnen reiken ver: van Rembrandt en 19e eeuwse daguerrotype fotografie, beelden van beschadigde films, Griekse beelden, Romeinse maskers, oude architectuur uit het Midden Oosten tot vroege Amerikaanse documentaire fotografie en film. Inspiratie haalt de kunstenaar ook uit Oost Aziatische inkttekeningen, de tekeningen van Leonardo en de etsen van Goya, de luchten van Turner, de foto’s van Eugene Atget en Margaret Bourke-White en de 20e eeuwse schilders Francis Bacon, Lucian Freud, Paula Rego en Marlene Dumas.
Door deze kunstenaars geïnspireerd heeft ze haar eigen unieke stijl gecreëerd, omschreven als ‘anders dan elke andere kunstenaar van haar generatie’. Haar gelaagde olieverf schilderijen, soms bijna doorschijnend, getuigen van uitzonderlijke beheersing van deze schildertechniek.
Kulenovic wil met haar schilderijen geen verhaal vertellen of de gevoelens van de beschouwer in een bepaalde richting sturen. Haar schilderijen weerspiegelen een subtiele maar onbestemde gemoedstoestand: het zijn ‘spiegels van de ziel’.