categorie Schilderijen
kunstenaar Victor Muller
Victor Muller roept met zijn schilderen de wereld op waarin hij het liefste zou vertoeven. Tijdens het schilderen zoekt hij de stilte, de eeuwigheid in het moment, de plek om te vluchten uit de kakofonie van het menselijk bestaan. Bij die zoek tocht is sfeer de allesbepalende factor. Een teveel aan licht of geluid overstemt de stemming en ontkent de diepte van de menselijke ziel. Het licht in de schilderijen van Victor Muller is dan ook altijd gedempt en gefilterd, nergens is er een zwartste zwart of een witste wit. Muller voelt zich verwant met schilders die eveneens dat ‘gekleurde grijs’ hanteren, van Vermeer tot Chardin, Hynckes, William Baily, maar ook Fra Angelico, de hedendaagse Pietro Annigoni en natuurlijk zijn grote inspirator Giovanni Bellini. In de schilderijen van Victor Muller is de achtergrond evenzeer een stilleven als de voorgrond. Tegen het decor van een strak geênsceneerd, Toscaans landschap plaatst hij een compositie van gebruiksvoorwerpen die stuk voor stuk uit oude tijden afkomstig lijken. Het bestorven stilleven – letterlijk een ‘natura morta’ – versterkt de roerloosheid van het ‘vereeuwigde’ landschap erachter, waardoor de sfeer van tijdloosheid maximaal voelbaar wordt. Zoals de kunstenaar het zelf formuleert: ‘Die sfeer is voor mij erg belangrijk, het idee dat het landschap als het ware stil staat, geen zon, geen wind, geen regen, geen tijd, alleen maar een eeuwigdurende constante.’ Victor Muller (Den Helder, 1976) studeerde in 2001 af aan de Willem de Kooning Academie te Rotterdam. |
Victor Muller
Beyond the sea
Waarde
€ 12.000,-Conditie
In perfecte staat
Techniek
Olieverf op linnen
Afmetingen
Breedte:
200 cm
Hoogte:
150 cm
Conditie
In perfecte staat
Techniek
Olieverf op linnen
Afmetingen
Breedte:
200 cm
Hoogte:
150 cm
categorie Schilderijen
kunstenaar Victor Muller
Victor Muller roept met zijn schilderen de wereld op waarin hij het liefste zou vertoeven. Tijdens het schilderen zoekt hij de stilte, de eeuwigheid in het moment, de plek om te vluchten uit de kakofonie van het menselijk bestaan. Bij die zoek tocht is sfeer de allesbepalende factor. Een teveel aan licht of geluid overstemt de stemming en ontkent de diepte van de menselijke ziel. Het licht in de schilderijen van Victor Muller is dan ook altijd gedempt en gefilterd, nergens is er een zwartste zwart of een witste wit. Muller voelt zich verwant met schilders die eveneens dat ‘gekleurde grijs’ hanteren, van Vermeer tot Chardin, Hynckes, William Baily, maar ook Fra Angelico, de hedendaagse Pietro Annigoni en natuurlijk zijn grote inspirator Giovanni Bellini. In de schilderijen van Victor Muller is de achtergrond evenzeer een stilleven als de voorgrond. Tegen het decor van een strak geênsceneerd, Toscaans landschap plaatst hij een compositie van gebruiksvoorwerpen die stuk voor stuk uit oude tijden afkomstig lijken. Het bestorven stilleven – letterlijk een ‘natura morta’ – versterkt de roerloosheid van het ‘vereeuwigde’ landschap erachter, waardoor de sfeer van tijdloosheid maximaal voelbaar wordt. Zoals de kunstenaar het zelf formuleert: ‘Die sfeer is voor mij erg belangrijk, het idee dat het landschap als het ware stil staat, geen zon, geen wind, geen regen, geen tijd, alleen maar een eeuwigdurende constante.’ Victor Muller (Den Helder, 1976) studeerde in 2001 af aan de Willem de Kooning Academie te Rotterdam. |