
categorie Schilderijen
kunstenaar Basher
Basher (1948) werd geboren in Waset (Irak). Op de middelbare school is hij met schilderen begonnen; eenvoudige, volkse onderwerpen. Hij kreeg boeken over schilderkunst van grote meesters zoals Leonardo da Vinci onder ogen en ging hun werk kopieren. Al gauw raakte hij in de ban van Neo-Classicisme en Romantiek, en kopieerde David, Delacroix en Gericault. Vooral de laatste fascineerde hem, en hij besteedde veel tijd aan het meermalen naschilderen van zijn Vlot der Medusa.
Door deze zelfstudie kwam hij veel te weten over anatomie, kleurgebruik en compositie. Zijn verkenningen werden niet onderbroken toen hij, om economische redenen, landbouwkunde ging studeren in Baghdad; het bloed kroop waar het niet gaan kon. Maar na een aantal jaren als ambtenaar werkzaam te zijn geweest op dit vakgebied, hield hij het niet meer uit en besloot zich geheel aan de schilderkunst te wijden. In ’79 vertrok hij, mede om politieke redenen, naar Italie. Hij volgde cursussen, o.a. de “Scuola libera del Nudo” aan de Academie van Florence, deed mee aan groepstentoonstellingen in Florence en Venetie, en begon in ’83 te werken als assistent van een realistische schilder. Hij bekwaamde zich in die periode vooral in lichtval en textuur; hij ontwikkelde zijn eigen realisme, waarin het licht zo’n belangrijke rol speelt. In ’91 verplaatste hij zijn werkterrein naar Nederland en exposeerde sindsdien in diverse steden hier.
Basher
Triomf
Waarde
€ 12.000,-Conditie
In perfecte staat
Techniek
Olieverf op linnen
Afmetingen
Conditie
In perfecte staat
Techniek
Olieverf op linnen
Afmetingen
categorie Schilderijen
kunstenaar Basher
Basher (1948) werd geboren in Waset (Irak). Op de middelbare school is hij met schilderen begonnen; eenvoudige, volkse onderwerpen. Hij kreeg boeken over schilderkunst van grote meesters zoals Leonardo da Vinci onder ogen en ging hun werk kopieren. Al gauw raakte hij in de ban van Neo-Classicisme en Romantiek, en kopieerde David, Delacroix en Gericault. Vooral de laatste fascineerde hem, en hij besteedde veel tijd aan het meermalen naschilderen van zijn Vlot der Medusa.
Door deze zelfstudie kwam hij veel te weten over anatomie, kleurgebruik en compositie. Zijn verkenningen werden niet onderbroken toen hij, om economische redenen, landbouwkunde ging studeren in Baghdad; het bloed kroop waar het niet gaan kon. Maar na een aantal jaren als ambtenaar werkzaam te zijn geweest op dit vakgebied, hield hij het niet meer uit en besloot zich geheel aan de schilderkunst te wijden. In ’79 vertrok hij, mede om politieke redenen, naar Italie. Hij volgde cursussen, o.a. de “Scuola libera del Nudo” aan de Academie van Florence, deed mee aan groepstentoonstellingen in Florence en Venetie, en begon in ’83 te werken als assistent van een realistische schilder. Hij bekwaamde zich in die periode vooral in lichtval en textuur; hij ontwikkelde zijn eigen realisme, waarin het licht zo’n belangrijke rol speelt. In ’91 verplaatste hij zijn werkterrein naar Nederland en exposeerde sindsdien in diverse steden hier.