
categorie Schilderijen
kunstenaar Wiebe Maliepaard
Wiebe Maliepaard Geboren in Wijk bij Duurstede, Nederland – 1960 Het menselijk lichaam is voor mij de grootste inspiratiebron die mij aanzet om te tekenen en schilderen. De aanleiding voor een tekening of schilderij is een combinatie van ontroering die ontstaat door een houding, de lichtval, de gelaatsuitdrukking van het model en de teken/schilderkunstige mogelijkheden van die specifieke houding. Het idee kan overal vandaan komen, een beeld uit de kunstgeschiedenis, iets van tv of een tijdschrift, of iets waar je in het dagelijks leven tegenaan loopt. Tijdens het schetsen van een idee verdwijnt vaak de directe aanleiding en wordt het een zelfstandig beeld. Meestal ben ik zelf het model, om de praktische reden dat ik altijd beschikbaar ben, ik weet wat voor gelaatsuitdrukking ik wil, maar ook omdat het over mijn ontroering gaat, en het werk een meerwaarde krijgt wanneer de ‘binnenkant’ en ‘buitenkant’ samenvallen. Tegelijkertijd zie ik mezelf ouder worden en ontdek steeds meer lijnen, vlekken, kleuren en vormen die aanleiding geven voor een werk. Ik hou van het menselijk lichaam om naar te kijken en heb een voorliefde voor de details die elk lichaam uniek en levendiger maken. Het prettige van zelf model zijn is dat ik geen enkele rekening hoeft te houden met de gevoelens van het model, wanneer ik elementen benadruk of verander waar de meeste mensen zich voor generen, zoals het benadrukken van haargroei op bepaalde plaatsen, extra rimpels en/of een magerder of voller lichaam afbeelden dan het werkelijke model. Door de realistische weergave lijken het portretten, maar dit is niet mijn uitgangspunt. Weliswaar geeft het uiterlijk van het model een duidelijke richting aan waarmee ik een werk begin, maar wanneer het werk in mijn ogen sterker wordt door elementen te verzachten, te benadrukken, te vervormen of weg te laten doe ik dat. Het kracht van het beeld gaat vóór de gelijkenis. Mijn uitgangspunt is niet om een zo volmaakt mogelijk en gelijkend lichaam of portret weer te geven, maar om een zo krachtig en levensecht mogelijk lichaam/portret te tekenen en te schilderen die in combinatie met de compositie en de schilder- en tekentechniek, een intiem en confronterend beeld oplevert. Uiteraard staat voor een portret in opdracht wel de gelijkenis voorop.
OPLEIDING
Hogeschool voor de kunsten, Utrecht
Wiebe Maliepaard
Aanraking
Waarde
€ 1.600,-Conditie
In perfecte staat
Techniek
Olieverf op doek
Afmetingen
Conditie
In perfecte staat
Techniek
Olieverf op doek
Afmetingen
categorie Schilderijen
kunstenaar Wiebe Maliepaard
Wiebe Maliepaard Geboren in Wijk bij Duurstede, Nederland – 1960 Het menselijk lichaam is voor mij de grootste inspiratiebron die mij aanzet om te tekenen en schilderen. De aanleiding voor een tekening of schilderij is een combinatie van ontroering die ontstaat door een houding, de lichtval, de gelaatsuitdrukking van het model en de teken/schilderkunstige mogelijkheden van die specifieke houding. Het idee kan overal vandaan komen, een beeld uit de kunstgeschiedenis, iets van tv of een tijdschrift, of iets waar je in het dagelijks leven tegenaan loopt. Tijdens het schetsen van een idee verdwijnt vaak de directe aanleiding en wordt het een zelfstandig beeld. Meestal ben ik zelf het model, om de praktische reden dat ik altijd beschikbaar ben, ik weet wat voor gelaatsuitdrukking ik wil, maar ook omdat het over mijn ontroering gaat, en het werk een meerwaarde krijgt wanneer de ‘binnenkant’ en ‘buitenkant’ samenvallen. Tegelijkertijd zie ik mezelf ouder worden en ontdek steeds meer lijnen, vlekken, kleuren en vormen die aanleiding geven voor een werk. Ik hou van het menselijk lichaam om naar te kijken en heb een voorliefde voor de details die elk lichaam uniek en levendiger maken. Het prettige van zelf model zijn is dat ik geen enkele rekening hoeft te houden met de gevoelens van het model, wanneer ik elementen benadruk of verander waar de meeste mensen zich voor generen, zoals het benadrukken van haargroei op bepaalde plaatsen, extra rimpels en/of een magerder of voller lichaam afbeelden dan het werkelijke model. Door de realistische weergave lijken het portretten, maar dit is niet mijn uitgangspunt. Weliswaar geeft het uiterlijk van het model een duidelijke richting aan waarmee ik een werk begin, maar wanneer het werk in mijn ogen sterker wordt door elementen te verzachten, te benadrukken, te vervormen of weg te laten doe ik dat. Het kracht van het beeld gaat vóór de gelijkenis. Mijn uitgangspunt is niet om een zo volmaakt mogelijk en gelijkend lichaam of portret weer te geven, maar om een zo krachtig en levensecht mogelijk lichaam/portret te tekenen en te schilderen die in combinatie met de compositie en de schilder- en tekentechniek, een intiem en confronterend beeld oplevert. Uiteraard staat voor een portret in opdracht wel de gelijkenis voorop.
OPLEIDING
Hogeschool voor de kunsten, Utrecht